Friday, 14 December 2012

Grafik Design

Penggunaan grafik dalam produk multimedia

 Di dalam produk multimedia, grafik digunakan sebagai:
  •  Penyampaian maklumat (deliver information)
  •  Latarbelakang bagi sesuatu aplikasi
  • Alat kawalan dalam aplikasi (navigation)
  • Berikut merupakan sebahagian garis panduan serta perkara yang perlu diberi perhatian semasa menggunakan grafik di dalam membangunkan produk multimedia.
  • Pilih format/kategori grafik yang sesuai dengan kehendak kerja





  • Pilih perisian grafik yang betul





  • Pilih kedalaman warna yang minimum serta bertepatan dengan kehendak aplikasi

         ⇒ Guna kedalaman warna imej yang berpadanan bagi     
              memastikan sistem komputer mampu memaparkan setiap  
              imej yang dibina dengan cepat dan tepat kepada pengguna   
              (end user). 

  •  Tetapkan sistem penghantaran (Delivery System) dengan betul

          ⇒Masalah yang dihadapi sekiranya sesuatu imej dihasilkan

              menggunakan warna yang maksimum (Cth:16 juta warna ). 
              Imej tidak mampu dipaparkan dengan tepat pada komputer  
              yang piawaian warna dan resolusi rendah (Cth:16 warna  
              dan resolusi 640x480).
              Oleh itu, grafik(imej) yang hendak digunakan mestilah  
              sesuai dan boleh digunakan pada komputer(sistem 
               penghantaran) yang berkeupayaan rendah.



  • Gunakan imej jenis bitmap bagi kualiti dan kemudahan perpindahan. 

          ⇒Imej bitmap mudah dipindah menerusi medium storan    
             dan talian telekomunikasi dengan mudah tanpa merosakkan
              kualiti imej.
          ⇒Ia juga mudah untuk ditukar format dari satu format ke
              format yang lain dengan menggunakan perisian grafik.
              Kebanyakan perisian bahasa gubahan(authoring program)
              boleh menerima format bitmap


  • Gunakan imej vektor yang boleh diterima oleh perisian bahasa gubahan

        ⇒Tidak semua perisian bahasa gubahan boleh menerima
            format-format fail jenis vektor.
        ⇒Imej jenis vektor yang diterima secara meluas sebagai  
            piawai. (standard imej vektor) ialah imej berformatkan
            Computer Graphics Metafile (CGM) dan Windows Metafile  
             Format(WMF).




Bagaimana Grafik dicipta dan diedit



 Grafik dihasilkan menggunakan alatan seperti:

  1.    Perisian pait and drawing


  • Aplikasi melukis dan mewarna penting dalam  membangunkan   produk multimedia.



  • Kebanyakkan tools yang digunakan dalam pembangunan grafik tebahagi: