skip to main |
skip to sidebar
Grafik dihasilkan menggunakan alatan seperti:
Blog ini menceritakan tentang pembelajaran GRAFIK
Pages
Friday, 14 December 2012
Penggunaan grafik dalam produk multimedia
Di dalam produk multimedia, grafik digunakan sebagai:
⇒Masalah yang dihadapi sekiranya sesuatu imej dihasilkan
- Penyampaian maklumat (deliver information)
- Latarbelakang bagi sesuatu aplikasi
- Alat kawalan dalam aplikasi (navigation)
- Berikut merupakan sebahagian garis panduan serta perkara yang perlu diberi perhatian semasa menggunakan grafik di dalam membangunkan produk multimedia.
- Pilih format/kategori grafik yang sesuai dengan kehendak kerja
- Pilih perisian grafik yang betul
- Pilih kedalaman warna yang minimum serta bertepatan dengan kehendak aplikasi
⇒ Guna kedalaman warna imej yang berpadanan bagi
memastikan sistem komputer mampu memaparkan setiap
imej yang dibina dengan cepat dan tepat kepada pengguna
(end user).
- Tetapkan sistem penghantaran (Delivery System) dengan betul
⇒Masalah yang dihadapi sekiranya sesuatu imej dihasilkan
menggunakan warna yang maksimum (Cth:16 juta warna ).
Imej tidak mampu dipaparkan dengan tepat pada komputer
yang piawaian warna dan resolusi rendah (Cth:16 warna
dan resolusi 640x480).
Oleh itu, grafik(imej) yang hendak digunakan mestilah
sesuai dan boleh digunakan pada komputer(sistem
penghantaran) yang berkeupayaan rendah.
⇒Imej bitmap mudah dipindah menerusi medium storan
dan talian telekomunikasi dengan mudah tanpa merosakkan
kualiti imej.
⇒Ia juga mudah untuk ditukar format dari satu format ke
format yang lain dengan menggunakan perisian grafik.
Kebanyakan perisian bahasa gubahan(authoring program)
boleh menerima format bitmap
⇒Tidak semua perisian bahasa gubahan boleh menerima
format-format fail jenis vektor.
⇒Imej jenis vektor yang diterima secara meluas sebagai
piawai. (standard imej vektor) ialah imej berformatkan
Computer Graphics Metafile (CGM) dan Windows Metafile
Format(WMF).
- Gunakan imej jenis bitmap bagi kualiti dan kemudahan perpindahan.
⇒Imej bitmap mudah dipindah menerusi medium storan
dan talian telekomunikasi dengan mudah tanpa merosakkan
kualiti imej.
⇒Ia juga mudah untuk ditukar format dari satu format ke
format yang lain dengan menggunakan perisian grafik.
Kebanyakan perisian bahasa gubahan(authoring program)
boleh menerima format bitmap
- Gunakan imej vektor yang boleh diterima oleh perisian bahasa gubahan
⇒Tidak semua perisian bahasa gubahan boleh menerima
format-format fail jenis vektor.
⇒Imej jenis vektor yang diterima secara meluas sebagai
piawai. (standard imej vektor) ialah imej berformatkan
Computer Graphics Metafile (CGM) dan Windows Metafile
Format(WMF).
Bagaimana Grafik dicipta dan diedit
Grafik dihasilkan menggunakan alatan seperti:
- Perisian pait and drawing
- Aplikasi melukis dan mewarna penting dalam membangunkan produk multimedia.
- Kebanyakkan tools yang digunakan dalam pembangunan grafik tebahagi:
GRAFIK
Di dalam blog ini saya akan berkongsi tentang matapelajaran grafik... semoga maklumat yang disampaikan dapat memberi manfaat kepada semua pelajar...
Blog Archive
Popular Posts
-
4 Fungsi Warna: Membuat penegasan dan mewujudkantumpuan. Memudahkan sesuatu item dilihat. Mewujudkan perasaan harmoni. Melahirkan ke...
-
Jenis Grafik terbahagi kepada dua: Imej Raster atau grafik Bitmap Imej Vektor atau grafik Metafile. 1. Imej Raster dan Grafik Bi...
-
KELEBIHAN IMEJ BITMAP DAN IMEJ VEKTOR Kelebihan Menggunakan Imej Bitmap Sesuai digunakan sekiranya tahap imej yang mendalam (detail) se...
-
Terdapat beberapa perisian grafik iaitu : 1) Paint ProgramMembenarkan penciptaan imej bebas, imej di simpan dalam bentuk bitmap d...
-
ELEMEN REKAAN 1-GARISAN 2-RUPA negatif positif geometri ...
-
1. Grafik rekabentuk (graphics design) 2.Grafik ilustrasi (graphics ilustration) 3.Grafik pengiklanan.(graphics advertisi...
CHATBOX
Powered by Blogger.